Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co Xenofon netušil - cesta na Moselu a do Alsaska , část prvá

Nová pravidla blogu: perex byl zkrácen, takže jsem jej musel překopírovat do textu. Omlouvám se, milým čtenářům.

Měl bych si říkat Xenofon, na rozdíl od něj bojuji spíš sám se sebou než s jinými národy. On sám starověký válečník a cestovatel by dnes nevěřil vlastním očím. Lidé cestují svobodně, potkávají se, popijí společně vína, dají řeč a je jim dobře. Černý, žlutý, bílý nebo modrý, Cikán nebo Čech, Němec a Angličan, Turek nebo Řek všem je nám spolu dobře, když zapomeneme na to, co nás rozděluje a hledáme, co nás spojí.

Cesty nemám rád, když nevidím druhý den Podivínskou věž, dostávám záchvat smutku. "Posrané cesty!" říkávám. Slunce mého života je cestovatel, ráda opouští svůj dům a hrad a vydává se na cesty po Evropě, vláčí mě s sebou a chaňká mě v okamžicích depresí a vzpomínek na domov. Září, když poznává nové kraje a miluje lidi. Takže zase na cesty, tentokrát Mosela a Alsasko, země vína.

To je tedy ráno!

Zrychlené. Bez lyží.

Kmitavé. V sekundách.

Jak to jenom zvládnu!?

Metronom. Nečeká.

Všechno ví! Všechno zná!

To je tedy láska!

Palba slov, pohledů, kolotoč, tobogán.

Citace: FUTURUM - Ostrov Země

 

 

Bláznivé ráno. Normálně když se chystáte na cestu, máte jasný plán. S přáteli se smluvíte na cíli i času odjezdu. Někdy se Vám ale všechno hroutí. Osud se staví proti Vám. Stejně i naší cestě nepřáli Bohové. Nejdříve jsem kočce šlápl na ocas, při krmení, při ranní pohodě. Ani ranní čaj neměl správnou teplotu, opařil jsem si jazyk. Začal jsem tušit, že všechno nepůjde tak, jak jsem si naplánoval. Při chystání naší škodověnky jsem zjistil, že se nám v kufru rozlil motorový olej. Komu se to podařilo stejně jako mě, ví své. Toho svinčíku se jen tak nezbavíte. Ještěže jsem měl doma, pro strýčka příhodu, velký kus nového koberce. Nervní chlap začal vidět rudě, ruce od oleje a dcera se vrací od vlaku. Že by jí zas ujel vlak? Povolili mi nervy, vlak ji ujíždí  často a mě se v té souvislosti uvolňuje adrenalín. Jenže manželka volila jinak, okamžitě k lékaři, i náš přítel doktor reagoval briskně, injekce a honem do nemocnice. Stál jsem po ženině telefonátu jako pitomec. Dcera bude na IPce! Málem jsem ji poslal zpátky na vlak! Další příhody nebudu vypisovat, svět se mi hroutil. Minutu po minutě šly Jobovy zprávy, jedna za druhou a jedna "lepší" než druhá. Když se vrátila žena z nemocnice, rozhodla, že jedeme. Hleděl jsem na ni jako na zjevení a líčil ji všechny trable.

"Po dvou letech bez dovolené jedeme! Dcera je dospělá, zvládne to sama! Zemětřesení ani požáru jsem si nevšimla a ostatní vyřešíme až po návratu!" Hleděl jsem na ni s otevřenou pusou, takovou ji neznám, bojovnice  Xena by se lekla a s pláčem by se Barboře klidila z cesty. "Iva se Štefanem jsou na cestě a když bude nejhůř, klíček od pokoje nám vyzvednou", děla ještě. Z několika hodinovým zpožděním tedy na cestě. Na dálnici před Hustopečemi jsem si uvědomil, že nemám mobil, ještě jedna otočka. Jenomže mobil se vzpíral nalezení, náš rodinný dům začal připomínat návštěvu StB a ten pacholek pořád nikde. Začala mě brát moje milovaná alergie  a tak jsem si chtěl vzít prášek z kufru naší škodověnky. JUK usmíval se na mě můj mizerný pacholek mobil, smál se jak na lesy, dostal mě. Neříkejte, že věci nemají duši, on se vážně smál!

Takže on the road. Nejdříve Brno, staroslavné moravské město. Nám  z Podluží nepřirostlo k srdci. Jošt Moravský, nejslavnější moravský markrabě, se na nás za to zlobí, jenže duši neporučíš. Je to malá kletba, Brno bylo do války převážně německé a sedláci z jihu Moravy mají raději největší české město -  Vídeň. Tam nás táhnou časté rodinné vazby. A Moravané jsme všichni zapřisáhlí, to mi věřte!

Potom matička měst Praha, usmívá se na nás z daleka. Vzpomíná na nás z Moravy ráda. Bez ní by nebyla naše vlast vlastí. I na Bílé hoře jsme bojovali a jako poslední umírali u zámečku Hvězda. Svoboda, vlast a věrnost jsou povahové rysy, které máme pevně v krvi. "Bratře Moravane, soudruhu můj věrný!" zní mi hlas naší matičky Prahy v hlavě, jako reminiscence na lítý marný boj, kdy moji předkové umírali za společnou vlast. Měj se krásně Praho, někdy příště se stavíme, dnes jedeme dál.

Plzeň hlavní město piva, míjíme mlčky.

Za hranicemi se mi vždy zastaví srdce, z velké cedule čteme: Via Carolina - cesta císaře Karla Lucemburského. Stavíme se k němu jako k otci vlasti, ale na slavnou Via Carolinu, po níž jezdil z Prahy do Norinberka rádi zapomínáme. Nedělá nám dobře, že Karlova vlast byla Evropa. Převzal zástavu rodu Přemyslovců a proslavil naši zemi jako málo kdo. Ne, nechci zapomínat na jeho dobré syny, domáckého Václava a diplomata od Boha, mého nejmilejšího Lucemburka Zikmunda. Je mi líto, že má u nás díky předsudkům a maloměstské Palackého politice špatnou pověst. Nechceme vědět, že mu kurfiřti posměšně říkali Husitský král, protože prosadil Basilejská kompaktáta v době, kdy se úspěšně snažil dostat Evropu z papežského schizmatu. Podařilo se mu to, trvalo to dvacet pět let, ale uspěl.

A už Frankfurt město se slavnými veletrhy. Každý rok na veletrhu hudby, vystavuje p. Krampera svoje aparatury a udivuje ostatní svým kompaktním zvukem.

Objíždíme Rýn a blížíme se k Mosele, cíli naší cesty. V dešti a průtrži mračen vystupujeme z vozu.

Od zítřka nás čekají města, městečka, vinaři, restaurace a zážitky všeho druhu. Večer se vydařil, sice unaveni, ale spokojeni po výborné večeři hledíme do noci. "Krásně prší, že Barče." říkám zasněně. Miluji déšť, každá kapka mi zpívá a laská duši. "Spíš chčije a chčije!" kleje Barbora dcera Slunce. Smějeme se. Naši anabázi za vínem Mosely a Alsaska si nenecháme pokazit. Objímáme se šťastní, unavení a stále zamilovaní jeden do druhého.

 

Z břehů Mosely v květnu 2012

Metoděj Skřeček - mistr zvuku

První Země s.r.o.

Sokolská 474/4

69145 Podivín

http://www.dobre-ozvuceni.cz

Autor: Metoděj Skřeček | středa 16.5.2012 15:00 | karma článku: 8,13 | přečteno: 756x
  • Další články autora

Metoděj Skřeček

Jak měla moje žena nudlu na ňadrech

Perex je u blogů vždycky záludný, co do něj svěěěřit? Váhám a pak tam něco vetknu, né tak dnes. Dnes na něj kašlu.

14.3.2024 v 16:25 | Karma: 17,79 | Přečteno: 421x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Jak jsem dostal dar

V minulém blogu jsem psal o smutku zvukařově, dnes je to jiné, dnes jsem rozjásaný a mám dobrou náladu.

12.2.2024 v 14:41 | Karma: 11,08 | Přečteno: 189x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

… jen tiše tichounce sténat…

Jsou dny, kdy člověk jaksi pozapomene vítězit, vyhrávat či porážet svoje démony. V ústech pachuť vrabčího srdíčka....ale o tom později.

5.2.2024 v 17:09 | Karma: 9,92 | Přečteno: 288x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

S Bohem je to sladší, Metoději

Název tohoto blogu jsem převzal od prohlášení mé vnučky, k jejímu bratranci. Někdy jsou dětská rčení tak kouzelná a mnohoznačná, že je stojí za to citovat.

7.8.2023 v 12:33 | Karma: 19,02 | Přečteno: 408x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Díky lékařům i zdravotním sestrám.

Vlastně je to o politice, o mé vlastní politice. O mém postoji a také o úžasných lidech, o zdravotnících.

26.9.2021 v 10:50 | Karma: 18,14 | Přečteno: 301x | Diskuse| Politika

Metoděj Skřeček

Hold mým kamarádům.

Někdy mám rozvernou náladu. Třeba dnes, kdy jedu vlakem do Ústí nad Labem a ve Praze mi díky zpoždění ujel navazující vlak. A nazpátek ajajaj .......

27.7.2021 v 0:01 | Karma: 10,25 | Přečteno: 306x | Diskuse| Poezie a próza

Metoděj Skřeček

Jeden myší ocásek

O víkendu jsem měl krásnou sobotu. Trávil jsem ji se svou vnučkou, malovali jsme a prndali o světě a hloupostech. A také jsem měl z pekla štěstí.

1.2.2021 v 17:45 | Karma: 12,92 | Přečteno: 270x | Diskuse| Poezie a próza

Metoděj Skřeček

Tančím na stole…

Nevím jak vy, ale když jsem v rauši, jsem nadšen ze života, jsem opojen krásou lidí v mém okolí a tak podobně, pak tančím na stole. Někdy je to sice tanec symbolický, ale vem to nešť....

21.1.2021 v 13:01 | Karma: 12,07 | Přečteno: 292x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Ten sfjet je nejakej dzivnej…

To pronesla moje pětiletá vnučka během adventu. A měla pravdu, jak ji zhusta mívávají ženy. Reagovala na Bůh ví co, ale ta slova zapadla do celkové atmosféry naší společnosti.

25.12.2020 v 13:50 | Karma: 20,04 | Přečteno: 469x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Taťkovo víno.

Náš život provází spousta lidí, přátel, kamarádů, rodiny a každý se do našich duší nějak zapíše. Můj tchán, vlastně mého tchána symbolizuje jeho víno.

26.6.2020 v 13:36 | Karma: 14,02 | Přečteno: 267x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

Filipe, Petře- přátelé!

Před časem jsem na FB sdílel příspěvek pana Halíka. Moji přátelé Petr a Filip se k němu poměrně negativně vymezili. Dnes je můj blog o politice.

10.6.2020 v 13:17 | Karma: 14,39 | Přečteno: 587x | Diskuse| Politika

Metoděj Skřeček

Noky s vajcama.

Každý má svůj domov a každý prožívá svůj život jinak. Noky s vajcama jsou naše jídlo od dětství. Milujeme ho a je to pro nás symbolem domova.

24.4.2020 v 15:55 | Karma: 16,21 | Přečteno: 473x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

Věřím v Boha.

V současné době je ve veřejném prostoru velmi traktované téma víra, náboženství, církve a jejich odluka od státu či restituce, tedy ty církevní. Dovolím si na jedno z těchto témat, víra v Boha, něco málo přisadit.

9.1.2020 v 18:10 | Karma: 24,11 | Přečteno: 563x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Tříkrálové koncerty s vůní Levandule

Máte rádi koledy, lidovou hudbu, sborové zpěvy a zvyky našich předků? Já si moc a moc užívám, když se takového bláznovství mohu účastnit. Jenomže letos jsem ochořel, beru antibiotika, potím se jak herec před generálkou na rovníku.

7.1.2020 v 11:52 | Karma: 12,04 | Přečteno: 263x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

Letos mám modrý rok.

Právě jsem přišel od naší krásné hostinské domů, sedl jsem si k počítači a píšu tenhle blog. Žiju v malém městečku, soráč rodáci, žiju v královském městě Podivíně a jsem tu rád.

23.12.2019 v 21:01 | Karma: 17,65 | Přečteno: 469x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

Já nejsem kočička, já jsem hyena.

Každý máme v rodině nějaké ty příběhy a historky, které by neměly býti zapomenuty. Zde předkládám p.t. ctěnému publiku některé z nich.

17.12.2019 v 15:31 | Karma: 20,29 | Přečteno: 651x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

A co takto Mikuláš, Mikuláše už jsi někdy zvučil?

I když má člověk mnohé zkušenosti, vždycky přijde něco, co ještě nikdy v životě nedělal. Letošní podzim byl pro mě skutečnou školou.

9.12.2019 v 17:00 | Karma: 10,37 | Přečteno: 234x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Ta tvoje kočka je nějaká sjetá!

Někdy prostě nemám den, ať dělám, co dělám, vždycky dostanu do čunichu. Když ne doslova, tak alespoň ryzím slovem, tím co bylo na počátku.

29.11.2019 v 18:46 | Karma: 14,98 | Přečteno: 660x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

O nevěře - pardon - o nevěrách

Člověk by měl být věrný svým zásadám, měl by stát za svou láskou a měl by jít po cestách nedlážděných, křivolakých vedoucích ke správným cílům. „Ty jsi koňavec!“, řekla by po přečtení tohoto perexu s potutelným úsměvem moje milá.

19.8.2019 v 14:01 | Karma: 13,87 | Přečteno: 412x | Diskuse| Letní povídka

Metoděj Skřeček

Když zvukař tančí

Nooóóó, řekněme, že se pohybuji jakž takž do rytmu. Tancem bych své rozkodrcané pohyby nenazýval, ale přesto. „Jak se pozná, že je zvuk dobrý?“, ptá se můj přítel. „Že zvukař tančí!“, dodává s úsměvem.

31.7.2019 v 15:13 | Karma: 15,31 | Přečteno: 484x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 92
  • Celková karma 12,93
  • Průměrná čtenost 734x
Jmenuji se Metoděj Skřeček a jsem mistr zvuku a působím na naší slunné Jižní Moravě. Můj WEB