Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kramperu Akbar - aneb jsme zvukaři a kolegové anóbrž válečníci a hlasatelé Pravdy?

Můj dnešní blog bude o zvukařské kolegialitě, ale to slovo moji milí zvukaři asi neznáte, tak to radši ani nečtěte. 

Nooo, teď jsem asi ustřelil, vlastně jsem chtěl napsat, že na ni na FB mnozí zapomínáte. Být zvukařem je krásné, i když já jsem se k tomu dostal nechtěně. Jsem duší světluška, ale kapelník poručil a kapelníci a maminky mají vždycky pravdu a mají i tu moc, donutit nás dělat věci původně nechtěné a dělat je s láskou a nakonec se do nich i zamilovat. A tak již čtyřicet let stojím za mixem a mixuju a když se daří, tak u něj i tančím. Od samého začátku mi bylo jasné, že jsem pouze malé kolečko ve stroji, ale moje práce má pro ostatní kolegy a muzikanty poměrně velký význam. V těch dobách se nosilo, že si vzájemně pomáháme a každý kdo požádá, bude ostatními kolegy zasvěcen do neznámých tajů řemesla. A tak i já jsem byl tehdy doporučen k jednomu brněnskému zvukovému mágu, nejdřív si mě oťukal a když pochopil, že něco umím a moje dušička je otevřená novým poznatkům, tak mě zasvětil slovy: " Víš kémo, dnes si každej kdo má díru do pr*dele myslí, že može byt zvukař. A hlavně si pamatuj, že jsou dvě naprosto zásadní věci, keré nemožeš při zvučení nikdy zapomnět. Tá první a nejdůležitější věc je tá, že ten celý cirkus děláš pro muzikanty, aby se jim dobře hrálo a cítili, že zvuk je dobrý, potom budou spokojení a bude se jim dobře hrát a proto tu si. Tá druhá věc je zcela zásadní a to tak, že bez ni ani nemá cenu sedat za pult a to je, že to děláš pro publikum. Musíš to co kluci na pódiu zahrají, co nejlíp předat divákom, aby ani nepoznali, že nějaký zvukař je. Z toho plyne, že děláš služku jak muzikantom, tak divákovi, chápeš? Ty hvězda nejsi a nehraj si na ni. Pokud splníš první dvě podmínky a budeš dobrý a poctivý chlap, potom budeš dobrým zvukařem." Jo v těch dobách jsme byli všichni  kolegové a kamarádi a všichni jsme "TO" dělali pro lidi, ale taky pro sebe a pro radost. Vytvořila se taková atmosféra, atmosféra rovnosti kolegiality, kamarádství a pocitu sounáležitosti. Proto jsme si taky všichni tykali, ať to byl profík nebo amatér, pamatuji jenom: "Ty, prosím tě mohl bys mě pomoct?" Dnes to platí jenom částečně, na place. Tam to pořád díky Bohu ještě cítím, ale jakmile sedneme k mobilu nebo k PCčku noťasu nebo jak se který ten krám jmenuje, stanou se z nás mnohých noví Boží bojovníci za "Tú našu svatú pravdu". Potom neváháme svého kolegu dehonestovat a zesměšňovat a útočit na něj jenom proto, že má jiný než náš názor. Trošku mi to připomíná tetiny na Podluží, když se přou o hranici pozemku. "Víte pane, mě ani tak nejde o tech 30 cm, ale o tú pravdu, néééé? Když mám pravdu tak to mosí každý uznat, nééé? Šak ať to tá Fanka vidí, ať sa pravda ukáže a dyby na to aj barák měl padnút, nééé!!!" Křičí a mávají na sebe i na ostatní vrásčitými pěstičkami. Jsou vzteklé, nadurděné a dostávají se do vášně. Na závěr si stáhnou sukně a vystrčí na sebe holé zadky. Nezlobte se na mě kamarádit, přátelé a zvukaři, ale občas mi někteří tyhle vzteklé tetiny připomínáte. Jenom ty zadky, ty zadky díky Bohu nevidím.

Lukáš Lucky Botta udělal úžasnou věc, založil na FB skupinu zvukaři a my jsme se stali jejími členy. Jsme všichni kolegové a všichni zvukaři nebo alespoň přátelé zvukařů, tedy v jistém smyslu taková řemeslná rodina. A jsem rád jejím členem a jsem rád, že si vzájemně pomáháte a nejraděj jsem, když si přečtu, jak některý z našich kolegů "udělal" dobrý zvuk a někdo ho tam chválí. Díky za to a díky Lukášovi. A vám všem za to, že si ještě stále umíme pomáhat a radit a předávat všechny možné informace.

Jenomže jsou témata, u nichž zapomínáme na dobré vychování, ztrácíme rozvahu a mnozí zatínají v duchu pěst a na ostatní křičí: "Šak dyž mám pravdu, tak to mosíte oslé uznat, nééé! Šak pravda je enem jedna, nééé! Šak mosijů platit fyzikální zákony, nééé! A nečunte ně do huby oslé!" Já vím je to parodie, ale bohužel je blízká skutečnosti. Najednou se vytrácí kamarádství a kolegialita a nastává zápas kdo z koho. Já chápu, že někdy člověk přestřelí a napíše i to co by jindy nenapsal, ale proč tolik zloby a tolik negativní energie a proč taková zášť. Na place se chováme slušně, alespoň já mám velmi dobré zkušenosti. Ale ve virtuálním světě jde vše stranou..... A HRRR NA NĚ!!!!! Jo pochopili jste dobře jsou to analogáři versus digitalisté, KVčkáři versus bánanovníci a každý má svoji svatou PRAVDU.

Já jsem zastáncem analogu a mám KV2 aparát, ale nikdy opravdu nikdy by mě nenapadlo shazovat kolegovi jeho cajk. Každý jsme se ke svému dostali různými cestami a každý jsme jiný a máme na své názory plné právo. A máme plné právo i na svoje chyby a omyly. A když každý z nás plní první dvě podmínky mého tehdejšího mistra a když je každý z nás dobrý a poctivý chlap, potom jsme všichni dobrými zvukaři. Tak proč tolik hořkosti a tolik urážek a tolik jedovatých jízlivých slov? Je pro nás TÁ NAŠA  SVATÁ PRAVDA víc než náš kolega? Jsme opravdu tak zaslepení svojí velikostí a svým vzděláním a svou pozicí, že jsme ochotni našeho, třeba i mýlícího se, kolegu poplivat a udělat z něj hlupáka? Není ten problém v nás samotných? Neměli bychom se, než napíšeme ten náš SVATÝ status trošku zamyslet, jak to bude působit na ostatní?

Myslím si, že bychom na to měli vzít selský rozum. A neměli bychom používat nefér argumenty. Ona ta pravda je totiž černobílá. Často si říkám : "Kluci, oba máte trochu pravdy a trochu jí má váš oponent." Dovolím si uvést jeden příklad za všechny. Často čtu, že tolik špatného zvuku jako na "banánech" ten dotyčný jinde neslyšel. No jo, jenže když těch banánů je velká většina, takže i z tohoto důvodu to tak musí být. Bez ohledu na všechno okolo. Kdyby nedej Bože byla valná většina aparátů od Krampery, tak by valná většina špatných zvuků byla právě na PAčkách od KV2. On ten špatný zvuk zhusta bývá z mnoha důvodů a ne vždy za něj může aparát, jak všichni víme. Já nejsem proti tomu, abychom se přeli a nejsem proti tomu, abychom argumentovali a myslím si, že každý může díky Bohu zastávat názor jaký zastává, byť by to byla největší pitomina na světě. Jenom si myslím, že bychom měli zásadně ubrat na hrubosti a dehonestacích a na jízlivotech, prostě měli bychom přestat šířit mezi sebe negativní energii. Ona ta otrávenost a zloba se hrozně rychle sviňa šíří a otravuje nás potom všechny.

Už si toho všimli mnozí z nás. Když se v klasické antické tragédii udává nějaká krize, vždy je součástí toho celého katarze - očištění. To ví i naše babky na Podluží, katarzí pro ně jsou vystrčené holé zadky. Bohužel v našich vláknech a sporech nám katarze chybí. Zůstává jenom hořkost zloba ponížení uražený a zamračený zvukař.

To přeci nikdo z nás nechce. Tedy já jsem o tom starý naiva přesvědčen. Proto vás všechny a i sebe prosím, vraťme čas. Tedy ono to vlastně nejde, ale co by šlo a není k tomu potřeba nic moc. Přenesme z těch časů, kdy já jsem byl vyděšený mladý pitoma a "pazvukár" jak mi říkával můj učitel Jenda. Přenesme z nich, i když valná většina z vás ještě ani na světě nebyla. Přenesme z těch let to jediné co bylo na nich dobré: kamarádství. Věřte, že k tomu není nic moc potřeba, stačí si vážit práce i osobnosti svého kolegy, i když je to "pitomý" Kramperák nebo L´acoustikář, či Nexák nebo jak se všechny ty naše hračky jmenují. Buďme na sebe i práci našich kolegů hrdí a přejme si vzájemně co nejlepší zvuk. A když můžeme tak pochvalme a když už musíme kritizovat tak s rozumem.

To nám všem přeje a

?????????

Metoděj Skřeček - mistr zvuku z Podluží.

 

P.S. - a hodně dobré nálady a super zvuk, kluci ušatí

Autor: Metoděj Skřeček | středa 5.4.2017 22:07 | karma článku: 18,59 | přečteno: 1256x
  • Další články autora

Metoděj Skřeček

Jak měla moje žena nudlu na ňadrech

Perex je u blogů vždycky záludný, co do něj svěěěřit? Váhám a pak tam něco vetknu, né tak dnes. Dnes na něj kašlu.

14.3.2024 v 16:25 | Karma: 17,79 | Přečteno: 421x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Jak jsem dostal dar

V minulém blogu jsem psal o smutku zvukařově, dnes je to jiné, dnes jsem rozjásaný a mám dobrou náladu.

12.2.2024 v 14:41 | Karma: 11,07 | Přečteno: 188x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

… jen tiše tichounce sténat…

Jsou dny, kdy člověk jaksi pozapomene vítězit, vyhrávat či porážet svoje démony. V ústech pachuť vrabčího srdíčka....ale o tom později.

5.2.2024 v 17:09 | Karma: 9,91 | Přečteno: 287x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

S Bohem je to sladší, Metoději

Název tohoto blogu jsem převzal od prohlášení mé vnučky, k jejímu bratranci. Někdy jsou dětská rčení tak kouzelná a mnohoznačná, že je stojí za to citovat.

7.8.2023 v 12:33 | Karma: 19,02 | Přečteno: 408x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Díky lékařům i zdravotním sestrám.

Vlastně je to o politice, o mé vlastní politice. O mém postoji a také o úžasných lidech, o zdravotnících.

26.9.2021 v 10:50 | Karma: 18,14 | Přečteno: 301x | Diskuse| Politika

Metoděj Skřeček

Hold mým kamarádům.

Někdy mám rozvernou náladu. Třeba dnes, kdy jedu vlakem do Ústí nad Labem a ve Praze mi díky zpoždění ujel navazující vlak. A nazpátek ajajaj .......

27.7.2021 v 0:01 | Karma: 10,25 | Přečteno: 306x | Diskuse| Poezie a próza

Metoděj Skřeček

Jeden myší ocásek

O víkendu jsem měl krásnou sobotu. Trávil jsem ji se svou vnučkou, malovali jsme a prndali o světě a hloupostech. A také jsem měl z pekla štěstí.

1.2.2021 v 17:45 | Karma: 12,92 | Přečteno: 270x | Diskuse| Poezie a próza

Metoděj Skřeček

Tančím na stole…

Nevím jak vy, ale když jsem v rauši, jsem nadšen ze života, jsem opojen krásou lidí v mém okolí a tak podobně, pak tančím na stole. Někdy je to sice tanec symbolický, ale vem to nešť....

21.1.2021 v 13:01 | Karma: 12,07 | Přečteno: 292x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Ten sfjet je nejakej dzivnej…

To pronesla moje pětiletá vnučka během adventu. A měla pravdu, jak ji zhusta mívávají ženy. Reagovala na Bůh ví co, ale ta slova zapadla do celkové atmosféry naší společnosti.

25.12.2020 v 13:50 | Karma: 20,04 | Přečteno: 469x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Taťkovo víno.

Náš život provází spousta lidí, přátel, kamarádů, rodiny a každý se do našich duší nějak zapíše. Můj tchán, vlastně mého tchána symbolizuje jeho víno.

26.6.2020 v 13:36 | Karma: 14,02 | Přečteno: 267x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

Filipe, Petře- přátelé!

Před časem jsem na FB sdílel příspěvek pana Halíka. Moji přátelé Petr a Filip se k němu poměrně negativně vymezili. Dnes je můj blog o politice.

10.6.2020 v 13:17 | Karma: 14,39 | Přečteno: 587x | Diskuse| Politika

Metoděj Skřeček

Noky s vajcama.

Každý má svůj domov a každý prožívá svůj život jinak. Noky s vajcama jsou naše jídlo od dětství. Milujeme ho a je to pro nás symbolem domova.

24.4.2020 v 15:55 | Karma: 16,21 | Přečteno: 473x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

Věřím v Boha.

V současné době je ve veřejném prostoru velmi traktované téma víra, náboženství, církve a jejich odluka od státu či restituce, tedy ty církevní. Dovolím si na jedno z těchto témat, víra v Boha, něco málo přisadit.

9.1.2020 v 18:10 | Karma: 24,11 | Přečteno: 563x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Tříkrálové koncerty s vůní Levandule

Máte rádi koledy, lidovou hudbu, sborové zpěvy a zvyky našich předků? Já si moc a moc užívám, když se takového bláznovství mohu účastnit. Jenomže letos jsem ochořel, beru antibiotika, potím se jak herec před generálkou na rovníku.

7.1.2020 v 11:52 | Karma: 12,04 | Přečteno: 263x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

Letos mám modrý rok.

Právě jsem přišel od naší krásné hostinské domů, sedl jsem si k počítači a píšu tenhle blog. Žiju v malém městečku, soráč rodáci, žiju v královském městě Podivíně a jsem tu rád.

23.12.2019 v 21:01 | Karma: 17,65 | Přečteno: 469x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

Já nejsem kočička, já jsem hyena.

Každý máme v rodině nějaké ty příběhy a historky, které by neměly býti zapomenuty. Zde předkládám p.t. ctěnému publiku některé z nich.

17.12.2019 v 15:31 | Karma: 20,29 | Přečteno: 651x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

A co takto Mikuláš, Mikuláše už jsi někdy zvučil?

I když má člověk mnohé zkušenosti, vždycky přijde něco, co ještě nikdy v životě nedělal. Letošní podzim byl pro mě skutečnou školou.

9.12.2019 v 17:00 | Karma: 10,37 | Přečteno: 234x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Ta tvoje kočka je nějaká sjetá!

Někdy prostě nemám den, ať dělám, co dělám, vždycky dostanu do čunichu. Když ne doslova, tak alespoň ryzím slovem, tím co bylo na počátku.

29.11.2019 v 18:46 | Karma: 14,98 | Přečteno: 660x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

O nevěře - pardon - o nevěrách

Člověk by měl být věrný svým zásadám, měl by stát za svou láskou a měl by jít po cestách nedlážděných, křivolakých vedoucích ke správným cílům. „Ty jsi koňavec!“, řekla by po přečtení tohoto perexu s potutelným úsměvem moje milá.

19.8.2019 v 14:01 | Karma: 13,87 | Přečteno: 412x | Diskuse| Letní povídka

Metoděj Skřeček

Když zvukař tančí

Nooóóó, řekněme, že se pohybuji jakž takž do rytmu. Tancem bych své rozkodrcané pohyby nenazýval, ale přesto. „Jak se pozná, že je zvuk dobrý?“, ptá se můj přítel. „Že zvukař tančí!“, dodává s úsměvem.

31.7.2019 v 15:13 | Karma: 15,31 | Přečteno: 484x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 92
  • Celková karma 12,93
  • Průměrná čtenost 734x
Jmenuji se Metoděj Skřeček a jsem mistr zvuku a působím na naší slunné Jižní Moravě. Můj WEB