Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

COLOURSY - šťastný až k pláči

Nová pravidla blogu: perex byl zkrácen, takže jsem jej musel překopírovat do textu. Omlouvám se, milým čtenářům.

Je srpen a já mám trochu času zavzpomínat na letošní Coloursy v Ostravě. Celý festival jsem prožil v podivném rozpoložení. Rád jezdím za kamarády a za zážitky z výborné muziky. Letos se změnilo moje oblíbené místo na Černé louce za areál bývalého dolu a vysokých pecí v Dolních Vítkovicích. Rád jsem, se všemi „mými ostraváky“ posedával nad výborným vínem a cítil jsem se, jako kdybych seděl doma pod Podivínskou věží. Díky bohatému programu a různosti našich zájmů jsem měl dostatek vlastního času, takže jsem si sám sebe a své já užil dosyta. Užil jsem si samotu, smutky i radosti, které jsou skryty v železných konstrukcích.

 Nový areál na mě dýchl v okamžiku, kdy jsme se akreditovali. Máme pravidelně VIP od přátel a letošní akreditace byla na druhé straně, než je hlavní vstup do areálu. Vysoké pece a bývalý důl jsou nádherné a plné lidských osudů zakletých do kovu a starých zdí. Zapůsobí na každého návštěvníka a i mě vstoupil do života příštích dní.  Moje milovaná má zcela jiné hudební cítění a tak jsme se každý den, rozdělili a já jsem procházel festivalem a svým já jako Ahasfér věky.

 První večer jsem nebyl schopen poslouchat muziku a bloudil jsem potemnělým areálem. Svítící vysoká

 pec, zářící podia s hudebníky, moderní upravený plynojem, cesty posety hrubým drceným betonem, temná noc a tisíce lidí. Vybavovaly se mi obrazy z minula, míjel jsem žertující dělníky, každý s konvičkou na šichtu. Zástup dělných lidí se vine jako had. Je jich spousta, jako nás dychtivých hudby. Slyšel jsem jejich hlasy, které mě přenesly do minulých dob. Vyprávěli o večerní zábavě o svých dětech a láskách. O ranním probouzení o cestách do práce a o jejich světech. Někteří kleli a jiní vtipkovali a dobírali si kamarády. Mířili každý se svými druhy a já jsem jim tiše záviděl. Viděl jsem je a téměř se jich dotýkal. Toužil jsem být součástí jejich životů, rád bych s nimi žertoval a toužil jsem se vrátit v čase a prožívat končící 19-té století. Tuny kovu kolem mě, zářivá světla, spousta vedení, staveb a rzi.  A já sám uzavřen ve své vlastním duši, sám uprostřed zástupů. Konec a zároveň rodící se začátek nového věku a úsvit nové doby. Stavby bývalého areálu těžkého průmyslu mají mystickou moc.

 Hudba hraje a lidé se procházejí od jedné kapely ke druhé, zastavil jsem se v areálu bývalé vysoké věže. Lidé tančí, jsem sám a pozoruji okolí. Hudba mě nechytá, rád bych se stal součástí všeobecného nadšení, ale nedokážu se připojit k ostatním. Bloudím kolem ocelových nosníků, jsou jako paže obrů, které mě vynášejí nad rozverný dav. Dívám se na lidi z výšky a jsem mimo ně. Hledám někoho známého, rád bych se na někoho usmál, ale nikdo můj mezi tolika lidmi není. Nikdo, žádný ani vzdáleně můj. Sám a opuštěný v davu, v tom dnešním i v tom minulém. Mám vybitý mobil, odjíždím na pokoj, čtu si Svatého Jana – Apokalipsu. Jako bych se vrátil mezi tančící, kteří se mění v záchvěvy osob z obrazů Hieronima Bosche. Vrací se mi kovové konstrukce, měnící se na příšery z obrazů. Lámu sedm pečetí, jejich zlomky mi padají do tváře a já usínám. Svět končí a ráno?

 Ráno jdeme na snídani za dcerami a jejich muži. Skupinka věrných se sešla a snídá, mám pocit viny, že nejsem schopen navázat na jejich radostný prožitek. Vypadají krásně unaveně a mají k tomu "dobrý důvod" i naši dobrou kamarádku zlomili jako prut. Odcházíme se ženou na skleničku vína, mluví na mě a já mám problém sledovat tok jejích myšlenek. Chce, abych se s ní bavil, jenže ač se snažím sebevíc, neustále se mi vrací obrazy procházejících dělníků. Odbíhá jinam a za jinou hudbou než já.

 

Toto místo živilo spoustu lidí dlouhá léta, v těchto zdech je mnoho radosti ze života a práce i smutku ze zranění a smrti kamarádů. Žhavý kov v náručí umírajícího se mi dokola vrací, zoufalý na mě volá a já se na něj bojím pohlédnout. Jako bych se jím stal sám, vidím oči zděšených kamarádů, plačící ženu a děti. Katafalk a promluvy nad rakví, prolétám v čase i prostoru a cítím se osaměle. Kamarádi stojí nad mým mrtvým tělem, ujišťuji se, že je to jen představa, ale je tak živá. Zahazuji grilované maso, nemůžu se na ně ani podívat, cítím pach spáleného masa žhavým železem, ježí se mi chlupy na rukou. Vstupuje do mě bolest minulých století, prožívám ji, ale vím, že to nejsem já, kdo by měl být smutný, to ten kov a genius loci. On mě přemohl a ukázal mi životy lidí, kteří zde prožívali svoje lásky i příkoří. Toto místo je silné a přemáhá mě. Je krásné úžasné, je v něm tolik lidských osudů plných bolesti smutku i radosti a štěstí.

 Nalézám jej také v novém davu. Jiné místo i čas – „Banik, Banik, Banik“ volají kamarádi kolem mě v kotli za brankou, nadšení a radost z vítězství se mám dere z úst. Jsem součástí komunity, skáču do rytmu hudby a přenáším se zpět do svého času. „Banik je nejlepši!“ Volají kluci vedle mě, dělají si srandu z kamaráda Sparťana, pojídají klobásky, popíjejí pivko. Diví se, že mám minerálku, „chlapi mám radši víno, su z Podluží“, odpovídám na jejich dotazy. Vzali mě mezi sebe, žertujeme na vlastní účet, pošťuchujeme se, každá věta nový žert. Smějeme se a je nám spolu nádherně, báli se, že jsem z Prahy, jenže Jižní Morava - to jsem vlastně jejich bratr. Lákají mě na Stodolní, ani se neptejte kam. V mobilu objevuji zoufalou touhu mé ženy po objetí. Loučím se s novými přáteli a přicházím na jeden z nejlepších koncertů letošního ročníku. Při příchodu slyšíme děsivé zdvojené odrazy zvuku hudby, Barbora se diví co je. Ukazuji na kamion, od něhož se hudba odráží, táhnu ji kus dál, abychom byli z úhlu odrazu. Pojídáme kousky jídla, tančí přede mnou, je mámivá a mně se opět vrací lidé dávných dob. Jsem na tancovačce, havíři a jejich milé jsou kolem mě. Podávají mi kořaličku, připíjíme na bratrství a voláme ostatní do kola. Vlasy, boky a ňadra dívek víří před námi, zpíváme spolu, ruce nad hlavou a všichni v jednom kole. Zapomínám, kde jsem a také tančím. Moje milá mě objímá, abych nebyl sám. Laská mě svými vlasy a něco mi vypravuje. Držíme se v objetí a odcházíme plni nádherné hudby. Končí večer a já držím svoji ženu kolem ramen, kráčíme pomalu, snažím se dělat stejně krátké krůčky jako moje maličká žena. Musí lidem připadat jako kuřátko se slonem.

 Obrazy z minula jsou pryč. Samota zmizela, jsem opět sám sebou a osudy předešlých generací zůstávají

uvězněny v železe. Jsme s přáteli na obědě na staré kuželně, cítím se jako nový člověk. Je mi s „mými ostraváky“ dobře. Prožil jsem v průběhu těchto dnů v duchu něco, co jinde nezažiju. Samota je místo v duši, které je jenom moje a já se k němu často vracím. Jsem sám mezi lidmi, sám v kruhu přátel, sám ve svém světě, prožívám neprožité a objevuji nové obzory. Být sám je těžké v zahradě Getsemanské, opuštěn svými druhy. Já jsem, ale opuštěn nebyl, ve chvílích bez přátel, jsem prožil mnohé z osudů spojených s životy místních lidí. Hudba a síla zdejšího místa ke každému promlouvá a je na nás co si z nich odneseme. Obohatila mě a ukázala krásu života. Ten bývá krutý i krásný. Kdybychom neprožívali smutek, nevážili bychom si chvilek štěstí, brali bychom je jako samozřejmost.

 

 V příštím roce nashledanou havíři a hutníci, přátelé a kamarádi, opět se setkáme.

 

 Metoděj Skřeček - mistr zvuku

Autor: Metoděj Skřeček | pátek 31.8.2012 8:22 | karma článku: 9,92 | přečteno: 724x
  • Další články autora

Metoděj Skřeček

Jak měla moje žena nudlu na ňadrech

Perex je u blogů vždycky záludný, co do něj svěěěřit? Váhám a pak tam něco vetknu, né tak dnes. Dnes na něj kašlu.

14.3.2024 v 16:25 | Karma: 17,79 | Přečteno: 423x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Jak jsem dostal dar

V minulém blogu jsem psal o smutku zvukařově, dnes je to jiné, dnes jsem rozjásaný a mám dobrou náladu.

12.2.2024 v 14:41 | Karma: 11,09 | Přečteno: 192x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

… jen tiše tichounce sténat…

Jsou dny, kdy člověk jaksi pozapomene vítězit, vyhrávat či porážet svoje démony. V ústech pachuť vrabčího srdíčka....ale o tom později.

5.2.2024 v 17:09 | Karma: 9,93 | Přečteno: 291x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

S Bohem je to sladší, Metoději

Název tohoto blogu jsem převzal od prohlášení mé vnučky, k jejímu bratranci. Někdy jsou dětská rčení tak kouzelná a mnohoznačná, že je stojí za to citovat.

7.8.2023 v 12:33 | Karma: 19,02 | Přečteno: 409x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Díky lékařům i zdravotním sestrám.

Vlastně je to o politice, o mé vlastní politice. O mém postoji a také o úžasných lidech, o zdravotnících.

26.9.2021 v 10:50 | Karma: 18,14 | Přečteno: 301x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 92
  • Celková karma 12,94
  • Průměrná čtenost 734x
Jmenuji se Metoděj Skřeček a jsem mistr zvuku a působím na naší slunné Jižní Moravě. Můj WEB