Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tříkrálové koncerty s vůní Levandule

Máte rádi koledy, lidovou hudbu, sborové zpěvy a zvyky našich předků? Já si moc a moc užívám, když se takového bláznovství mohu účastnit. Jenomže letos jsem ochořel, beru antibiotika, potím se jak herec před generálkou na rovníku.

Teď jsem v posteli, čaj mám vypitý, brýle na nose a je mi jakž takž. Když jsem po Silvestru zjistil, že ta náhlá únava není jenom následek nezřízeného pití čaje z předešlého dne, ale opravdová nemoc doprovázená tou děsivou rýmou, bolením hlavy, třeštěním a pocením se, pojala mě hrůza. Budu zvučit Tříkrálové koncerty Levandule. Tu už z mých blogů znáte a víte, že patřím k jednomu z rodinných klanů, které mají tu čest a radost pomáhat či působit na jejich koncertech. Každý z nás jistě zažil skutečnost, že musíte překonat sama sebe a i v nemoci zabrat. Nejsou to většinou žádné dobré zážitky, bývá to prostě jenom splněná povinnost. A když jste k tomu zvukař, který je závislý na dobrém sluchu, ale máte ucpané všechny dutiny, tož to bývá (dámy prominou) porod.

V Čejkovicích v kostele už máme nachystanou techniku, začíná zkouška. Probíhá tak rychle, že nestačím vnímat co se kolem mě děje. Kluci Tom a Filip vyfasovali hendky a musím uznat, že v jejich věku je ovládají líp než mnozí profíci. Možná je to tím, že mě poslouchají, když vysvětluji techniku práce s mikrofonem. Cítím jenom tekoucí pot z čela, zapocené ruce, všechno vlhké a nepříjemné. Pravdou je, že jediné co stojí za to, je hudba. Tři sbory, cimbál, klávesy, zpívající anděl, pardon, Michal Janošek a náš Adam na housle. Ještěže jsem měl před koncertem čas si v klidu propísknout vazbu - tu akustickou. Tu mají zvukaři obzvláště rádi. Ale je tu konec a velký aplaus, ten oprávněně patří Levanduli a jejím hostům. Máme uklizeno, cesta domů je za námi a já si můžu konečně odpočinout.

Ráno je děsivé, zase jsem jak po koťatech a to mě čeká ještě odpolední koncert. V Dolních Bojanovicích je kostelík mnohem menší než v Čejkovicích, takže mám část mikrofonů před aparaturou. Jímá mě hrůza, ten u cimbálu a Michalův bude v pohodě, tam obavy nemám. Ale část sólistů a část mužského sboru musí na boční mikrofony. Nutně potřebuji zvukovou zkoušku, ale ne s muzikanty a zpěváky, potřebuji vědět co mi budou ty mikrofony dělat a jak se budou chovat vůči akustické zpětné vazbě. Ideální by bylo, kdybych ...... ále nechme to, stejně není čas. Před koncertem bude ještě požehnání, takže už nás věřící očima vyhánějí z kostela. Michal si taky potřebuje ještě vyzkoušet jednu písničku, ale musím ho přerušit. Má zoufalé oči, které hovoří a jeho potřebě, ale tu moji chápe taky. Aspoň nahrubo projedu co potřebuji a Michale jeď. Odcházíme do nedaleké hospůdky. Převlékám se do suchého, jsem mokrý tak, že ze sebe nemůžu servat šaty. Teď potřebuji chvilku klidu, naplákám před Sluncetem mého života a oba na mě se Zdenkem hledí, co že to zase brblám.

Začíná koncert, hudba zní jako z partesu. Mám pocit, že se vznáším, sólisti chodí k mikrofonům líp, než jsem mohl doufat. Fejdry pohybuji jenom minimálně. Vlastně tu ani nemusím být, jsem zbytečný a šťastný. Michal zpívá tu s cimbálem tu sám. Prostory chrámu Páně jsou plny jeho hlasu, je mámivý jak zpívá z celého srdce. Je naplněn láskou k hudbě i lidem, kterým zpívá. A se sborem? Nevím jestli kůry andělské v nebi nebyly v tu chvíli plny závisti a zároveň plny radosti z linoucích se tónů. Ženy, muži i dítky odhalovali své duše zpěvem koled. I ti malí chodili k mikrofonu, jakoby mi chtěli udělat radost. "Když si Metošu nemocný a mosíš tu s nama byt, tož ti děláme radosť!" Jako bych je slyšel a Tom s Filipem zrovna tak. Vím, že hendky se pro jejich barvu hlasu moc nehodí, ale jsou pro konferenciéry pohodlné a je jim velmi dobře rozumět. Jsou to malí kluci, starší má snad 13 let, asi nevím. Obdivuji je, mají mikrofony přikované k ústům, při pohybu hlavou jdou s mikrofonem s sebou, nádhera. Jsou krásně slyšet jejich básně, texty a každý vtípek je jasný a srozumitelný. Nehuhňají, hovoří jasným hlasem, rytmus přizpůsobují prostoru i významu slov.

A je tu náš Adam, bere housle do rukou a hraje. V necelých 16ti letech hraje krásně své variace. Housle se rozléhají v klenbách chrámu, klesají k nám každému do srdce. Adam má zavřené oči a hraje, užívá si to. Oči otevírá, zrak sklouzl do partitury a ztratil se. Ty chvíle, když hudba přestane znít jsou dlouhé, předlouhé. V přírodě by v té době vznikly a zanikly celé zvířecí druhy. Každá desetina vteřiny je pro něj jako tisíciletí. Nadechuje se, pokládá šmytec na strunu, jemně se jí dotkne. NIC! Opět se nadechne a začne hrát, zavírá oči a ta hudba je najednou jiná. Před tím hrál šikovný chlapec, teď hraje muž. Muž co ví, co zažil ztrátu, bolest z chyby, co zná naději, ví o svém umění i o nedostatcích. Je to hudba, kterou může zahrát jenom ten co umí a má srdce plné lásky k hudbě a stejně jako Michal před chviličkou, srdce plné lásky k lidem, kterým hraje. Ty chvíle, když hudba přestane znít, jsou chvílemi osamění. Jsme sami se svými vinami, chybami i hloupostmi, které jsme udělali. Zároveň jsou také poučením, probuzením toho lepšího v nás, jsou plné síly a odhodlání, kdy si každý z nás říká, že to vzdát nemůže a nechce. Ty chvíle jsou velmi cenné, pokud v nás probudí naši duši plnou naděje, lásky a víry. Zocelují nás a dělají z chlapců muže. Nevím, jestli se někdy modlíte, ale toto jsou chvíle pravé a upřímné modlitby. Nic nežádáte, dáváte, dáváte lidem radost a pohodu.

Neznám nic krásnějšího na světě než, když se parta lidí rozhodne jenom tak pro radost svou a druhých něco udělat. Ano jistě i pro sebe, ale hlavně pro nás ostatní. Měsíce se schází desítky lidí a dětí. S naší Janou se chystají na koncerty pro ostatní. Tříkrálové koncerty, které jsou oslavou narození děťátka. Jsou také oslavou Boha, i když mnozí z nich nejsou věřící. Jsou oslavou lásky k naší vlasti, naší řeči a hrdosti na díla, která můžeme zpívat. Jenom tak pro radost nás posluchačů, věnují hudbě dlouhé měsíce a hodiny. Pak nastane ta chvíle a oni zpívají a z jejich srdcí k nám plyne proud hudby, zalévá vaše srdce, plní naše duše mírem a láskou.

Zapomínám na to že mi po tvářích stéká pot, že mi ani trackball vlhkem nefunguje, jsem jenom šťastný. Mrkám na mou ženu, usmívám se na ni a ani nedýchám. Z dáli cítím její lásku, je také omámena hudbou a šťastná, že tu mohla být. Těším se na její objetí, ale až doma, až projdu očistou ve sprše.

A vy ostatní co nechodíte na Tříkrálové koncerty, vězte, že o hodně přicházíte, přicházíte o lásku svých bližních, kteří pro vás připravili hody pro srdce i duši.

 

Metoděj Skřeček -  mistr zvuku z Podluží

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Metoděj Skřeček | úterý 7.1.2020 11:52 | karma článku: 12,04 | přečteno: 263x
  • Další články autora

Metoděj Skřeček

Jak měla moje žena nudlu na ňadrech

Perex je u blogů vždycky záludný, co do něj svěěěřit? Váhám a pak tam něco vetknu, né tak dnes. Dnes na něj kašlu.

14.3.2024 v 16:25 | Karma: 17,79 | Přečteno: 424x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Jak jsem dostal dar

V minulém blogu jsem psal o smutku zvukařově, dnes je to jiné, dnes jsem rozjásaný a mám dobrou náladu.

12.2.2024 v 14:41 | Karma: 11,09 | Přečteno: 192x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

… jen tiše tichounce sténat…

Jsou dny, kdy člověk jaksi pozapomene vítězit, vyhrávat či porážet svoje démony. V ústech pachuť vrabčího srdíčka....ale o tom později.

5.2.2024 v 17:09 | Karma: 9,93 | Přečteno: 291x | Diskuse| Kultura

Metoděj Skřeček

S Bohem je to sladší, Metoději

Název tohoto blogu jsem převzal od prohlášení mé vnučky, k jejímu bratranci. Někdy jsou dětská rčení tak kouzelná a mnohoznačná, že je stojí za to citovat.

7.8.2023 v 12:33 | Karma: 19,02 | Přečteno: 409x | Diskuse| Společnost

Metoděj Skřeček

Díky lékařům i zdravotním sestrám.

Vlastně je to o politice, o mé vlastní politice. O mém postoji a také o úžasných lidech, o zdravotnících.

26.9.2021 v 10:50 | Karma: 18,14 | Přečteno: 301x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Žena žila tajně rok uvnitř vývěsního štítu obchodu. Pojmenovali ji střešní ninja

10. května 2024  7:29

V americkém státě Michigan 34letá žena skoro rok tajně bydlela uvnitř vývěsního štítu na střeše...

Vyslýchaný v Paříži sebral policistům zbraň a začal střílet, dva těžce zranil

10. května 2024  6:36

Muž předvedený k výslechu na pařížskou policejní stanici ve čtvrtek večer vážně zranil dva...

Nestačilo ani 14 hodin, ve Sněmovně pokračuje boj o možnost volit poštou

10. května 2024  5:43

Parlamentní bitva o korespondenční volbu pokračuje i v pátek. Ani 14 hodin jednání ve čtvrtek totiž...

ANO chce odložit korespondenční volbu na dobu po volbách v příštím roce

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  10.5 1:15

Poslanci se přeli o zavedení korespondenční volby pro české občany v zahraničí. Sněmovnu ve čtvrtek...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

  • Počet článků 92
  • Celková karma 14,44
  • Průměrná čtenost 734x
Jmenuji se Metoděj Skřeček a jsem mistr zvuku a působím na naší slunné Jižní Moravě. Můj WEB